top of page

סוגי מצברים לרכב - איזה מצבר הכי טוב

עודכן: 7 במרץ 2023

המצברים ברכבים משמשים כמקור למתח החשמלי הנדרש להנעתם, כמו גם לתפקודים החשמליים הנוספים המתרחשים ברכב הכוללות את : פעולת הפנסים, המגבים, המזגן, החלונות החשמליים, מערכת המולטימדיה וכד'. במיוחד כיום, בעידן שבו המערכות החשמליות התלויות בתפקודו של המצבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה, למשל האימובילייזר ומערכת הניווט


הלווייני, קל לנו לשכוח, כי התלות שלנו במצבר הינה מוחלטת, וכי למרות שכשל אפשרי במצבר עלול לפגוע ב"חוויית הנהיגה" שלנו, בראש ובראשונה, עוד הרבה לפני כן, הוא עלול לגרום לכך שלא נצליח להתניע את הרכב. כך שלא משנה עד כמה הרכב שלכם משוכלל וחדשני, אף הוא, בדומה לרכבים הישנים, לא יצליח לנוע ללא מצבר תקין המותקן בתוכו.

למעשה, במקרים מסוימים שעליהם תכף נדבר, עבור המכוניות החדשות והעדכניות מבחינת טכנולוגיות, חשיבותו של המצבר היא אפילו רבה יותר מכפי שהייתה בעבר.

המצבר הרגיל

המצברים ה"רגילים" (כלומר מצבר עופרת-חומצה) נחשבו, במשך שנים, למצברים השכיחים ביותר בשימוש בעולם. רק בשנים האחרונות, בשל התפתחות הטכנולוגיות המתאימות, נוספו למצברים אלה סוגי מצברים נוספים. מצברי עופרת-חומצה מורכבים משישה תאי עופרת בודדים הטבולה בחומצה, כשכל תא משישה התאים מספק כ-2.1V (סה"כ - 12V). לוחות העופרת טבולים בתמיסה אלקטרוליטית שמורכבת ממים ומחומצה גופרתית,


כשהריאקציה הכימית בין החומרים השונים יוצרת את הזרם החשמלי שאותו מספק המצבר לרכב. זהו, כאמור, סוג המצבר הבסיסי ביותר, אשר על בסיס עקרון הפעולה שלו התפתחו סוגי מצברים נוספים שונים כדוגמת מצברי ההתנעה Starting Battery, המצברים שאינם דורשים טיפול או דורשים טיפול מועט Low maintenance או Maintenance free, מצבר הפריקה העמוקה המבוססים על מיםDeep Cycle Battery וכן הלאה.


ואם כבר הזכרנו את מצברי הפריקה העמוקה, בואו נרחיב עליהם מעט.

מצבר פריקה עמוקה - מהו ומה מייחד אותו?

מצברי הפריקה העמוקה מתחלקים לשלושה סוגים - מצברים המבוססים על מים, מצברים המבוססים על ג'ל ומצברי AGM. על אף, שלמעשה, שלושה הסוגים הינם בעלי אותם הרכיבים הכימיים כאמור, העופרת והחומצה, פעולתם של מצברי ה-AGM והג'ל מבוססת על טכנולוגיה שונה - לא מים, אלא פיברגלס או נוזל סמיך דמוי ג'ל המתקבל מסיליקה. בניגוד למצברים הפועלים באמצעות מים, מצברי הג'ל ומצברי AGM אטומים ומאפשרים קבלת אנרגיה זמינה בכמות של עד לפי שלושה ממצברי המים הרגילים והבסיסיים.



שמם של מצברי הפריקה ניתן להם בזכות יכולתם לפרוק כ-70% מתכולתם בפעם אחת. אולם, בניגוד למצברים מהסוגים האחרים שפריקתם בעוצמה כזו עלולה לגרום לנזק, מצברי הפריקה העמוקה בטוחים יותר לשימוש, מאחר והם אינם גורמים נזקים למכשירים שאליהם הם מחוברים ואינם ניזוקים בעצמם.

עוד יתרונות גדולים של מצברי הפריקה העמוקה טמונים במהירות טעינתם ובאורך חייהם הארוך, יחסית למצברים אחרים. אורך חיי מצברי הפריקה העמוקה AGM יכול להגיע לכדי ארבע או חמש שנים גם בהספקים חזקים, ואילו מצברי הג'ל יכולים לחיות ולהיות יעילים אף לתקופת זמן ארוך יותר.


בניגוד לתחזוקה השוטפת הנדרשת למצבר הרגיל, מצברי הפריקה העמוקה אינם מצריכים תחזוקה, אולם, למרות זאת, לצורך השמירה על בריאות המצבר תצטרכו להקפיד על שני דברים. הראשון בהם הוא השמירה על קוטבי המצבר נקיים, והשני והחשוב אף יותר הוא לדאוג לרמת טעינה שהיא קרובה למלאה. זאת, מאחר וברגע שמצבר מסוג זה מתרוקן ומגיע בטעינתו


מצברי Start Stop

בעשור האחרון, פרצה לחיינו בסערה מערכת ה-Start Stop, אשר, כיום, מורכבת כמעט בכל דגמי הרכבים החדשים. זאת, מאחר ויצרניות הרכב, מאז ומתמיד, מחפשות פתרונות חסכון בדלק, וטכנולוגיה זו מספקת להם את הפתרון האפשרי היעיל ביותר.



מה זה, בעצם, אומר?


כאשר המכונית שלכם עומדת ברמזור האדום או בפקק תנועה, אין לה, למעשה, צורך בדלק בכמות רבה להפעלת המנוע.



כתוצאה מכך, כשהרכב נייח, המערכת, בצורה יזומה, מדוממת את המנוע, עד לרגע שבו תלחצו שוב על דוושת הדלק, הרכב יותנע שוב וניתן יהיה להמשיך בנסיעה. יתרונותיהם המרכזיים של מצברים אלה מתמקדים בכיבוי ובהפעלת הרכב בעת העצירה או ההאטה ללא גרימת נזק או בלאי יוצא דופן למצבר, תוך הקפדה על שמירת איכות הסביבה.



מצברי Start Stop מאפשרים הנעת הרכב באופן אוטומטי פי מאות פעמים יותר מהמצברים הרגילים, ולכן, בכל הרכבים בהם פועלת מערכת סטארט סטופ שהם מרבית דגמי הרכבים ששנת ייצורם היא 2013 ואילך יותקנו מצברים מסוג זה.



מעצם מהותם, מצברי Start Stop מיועדים לרכבים שבהם מותקנת מערכת כיבוי מנוע בעת העצירה המוחלטת של הרכב. מצברים אלה מתחלקים לשני סוגי מצברים מרכזיים - מצברי AGM ומצברי EFB.

איזה מצבר מתאים לרכב שלי?

כאשר אנחנו בוחרים מצבר לרכב, ישנם מספר קריטריונים שאותם חשוב לקחת בחשבון:


התאמת המצבר לסוג הרכב והמנוע שלכם


קיים מבחר לא קטן של כלי רכב מסוגים שונים הנזקקים למצבר, ולכן, חשוב לוודא כי המצבר שאותו אתם מתכוונים לרכוש אכן מתאים לסוג מנוע כלי הרכב שלכם, לא רק מבחינת התפוקה שלו, אלא גם מבחינת גודלו ונפחו הפיזי.


מומלץ, במקביל, לבדוק המלצות יצרן ברשת, בספר הרכב, במוסך מורשה או במוסך היבואן.


מחירו של המצבר (שהוא נגזרת של איכות המצבר, איכותו, אורך חייו, האחריות שלו וגם... ארץ ייצורו)


מחירי מצברים לרכבים פרטיים עומדים על כמה מאות שקלים למצברים של רכבים פרטיים. ברור שאיכותו של המצבר, כמו גם החברה המייצרת אותו מהווים קריטריונים משמעותיים למדי המשפיעים על מחירו. יחד עם זאת, ישנם קריטריונים כדוגמת אורך תקופת האחריות שלו וארץ ייצורו, שגם להם השפעה לא קטנה על מחיר המצבר.


אורך חייו של המצבר


בנוסף לאיכותו של המצבר המציבה לו את רף אורך חיים הפוטנציאלי בתנאים שהם התנאים האופטימאליים אורך חייו של המצבר בפועל עשוי להיות מושפע מפרמטרים כתדירות הנסיעות ברכב, תנאי הדרך, האקלים וגם נתוניהן וכמותן של אותן מערכות חשמליות שונות ברכב שאותן יצטרך המצבר להזין.

מתי מחליפים מצבר לרכב?

ככלל, ניתן לומר, כי יש צורך להחליף מצבר ברכב, כשהמצבר לא מתפקד, כלומר כשהרכב אינו מניע ולא ניתן להטעין את המצבר ולהשיבו לפעולה תקינה וסדירה. הדבר עשוי לקרות כתוצאה מבלאי טבעי הנובע משימוש רציף ברכב, אבל גם עלול לקרות כאשר מופיעות תקלות נוספות ברכב כגון אלטרנטור שאינו תקין ואינו טוען את המצבר, בעיה במערכת החשמל הגורמת לריקון לגמרי של מצבר מסוגים מסוימים ועוד כהנה וכהנה בעיות ותופעות שהופכות את המצבר מחי, פעיל ומועיל ל"מת".


בשורה התחתונה,


שאלה שהיא לא פחות חשובה מהשאלה "איזה מצבר אני צריך לקנות?" היא השאלה "היכן אני צריך לקנות את המצבר?". כאן, נמליץ לכם לרכוש את המצבר החדש שלכם, אך ורק, במקום רציני ומהימן, שבו העובדים במקום יוכלו לסייע לכם בבחירת המצבר המתאים ביותר לצרכיכם!

פוסטים קשורים

הצג הכול

מה מקצר חיי מצבר לרכב?

"על הנייר" אורך חיי המצבר אמור לנוע בין שנתיים לארבע שנים, אבל.. לצערנו, לא מעט נהגים מגלים כי בפועל, גם מצברים חדשים, עלולים להתקלקל באופן פתאומי. כידוע, לגלות שהמצבר שבק חיים באופן פתאומי זה מצב מאו

האם חידוש פנסים עם משחת שיניים באמת עוזר?

חידוש פנסי הרכב הוא תהליך חובה שעל הרכב לעבור מידי תקופה. פנס הרכב נוטה להדהות ולהתלכלך מכיוון שהוא עשוי מפלסטיק, ובארצנו החמה יש שמש ישירה המאיצה את הישחקות הפנס. אסור לוותר על תהליך חידוש פנסי הרכב!

מתי להחליף מצבר?

אם המנוע הוא הלב של הרכב, אפשר להגיד שהמצבר הוא המוח: זהו החלק החשוב ביותר של הרכב, ואם הוא מקולקל – לא נוכל להתניע. למעשה מדובר במעין סוללה, שתוחלת חייה עומד על פחות או יותר 3 שנים – תלוי באופן שבו א

image.jpg
bottom of page